22 juni 2016

Terugkijken op een succesvol OOR ZON symposium 12 mei jl.

Voor het 12e jaar op rij organiseerde de Onderwijs en Opleiding Regio Zuidoost Nederland een middagsymposium. Dit keer stond 'Onderzoek naar Opleiden' centraal onder de naam 'Folie à deux'.
Het gebeuren vond plaats op donderdag 12 mei jl. op een zonovergoten buitenplaats Vaeshartelt in Maastricht.

Gastsprekers Prof. Dr. Jan van Lith, opleider Gynaecologie uit LUMC en Prof. Dr. Erik Driessen, hoogleraar ervaringsleer Universiteit Maastricht gaven de aftrap waarbij de eerste in de gebiedende wijs sprak over onderzoek naar opleiden, 'opleiders be a traveller'. want opleiden is een oneindige reis met een veranderende en meer complexe adaptieve rol voor de opleider die ervoor moet zorgen dat iedereen in het juiste landschap blijft. Een leven lang leren als stip aan de horizon! Voor aios die hun opleiding beginnen het advies je opleidingsreis goed te plannen en zelf in te richten zodat je er leuke dingen mee kunt doen. Erik Driessen vervolgt met de stelling dat 80% van hetgeen je leert bepaalt wordt door verschillen, terwijl 20% sterk bepalend is. Hierbij speelt 'Tijd' een belangrijke rol, maar blijft altijd afhankelijk van de docent. Patiënten hebben blijvend dokters en aios nodig en dus zal er altijd onderzoek nodig zijn. Erik spreekt met voorbeelden van proefschriften over 3 types onderzoek: het beschrijvend, het vergelijkend en het verklarende onderzoek. Onderzoek in opleiden; de evidence is er. Maar we moeten voornamelijk de bestaande cultuur van accountability veranderen. Erik eindigt met een vraag aan alle bezoekers van het symposium om vooral de eigen opleiding tot onderwerp voor onderzoek te maken.

Voorafgaand aan de workshops van Drs. Karsten van Loon ‘Entrustment in de praktijk’, Drs. Tiuri van Rossum ‘Onderzoek naar Onderwijs; de bedrijfsvoering van individueel en flexibel opleiden’ en Drs. Juliette Hommes ‘Size matters; ook in de opleiding tot medisch specialist’ is er een culinaire meet and greet.

De middag wordt afgerond met een plenaire sessie waarin men tot de conclusie komt dat op het pad van onderzoek naar opleiden de voornaamste tegenstander ‘ bureaucratie' is en ja, we erkennen allemaal dat een cultuurverandering essentieel is en dat er vanuit de Master Geneeskunde een betere voorbereiding moet plaatsvinden op de medische vervolgopleiding met name v.w.b. communicatie en reflectie. Het zou wenselijk zijn om ‘adaptive experts’ in de Master Geneeskunde te leren. Al met al een leerzame 'Folie à deux'- middag!