Discipline Overstijgend Onderwijs (DOO)
Het Centraal College Medische Specialismen beschouwt het Discipline Overstijgend Onderwijs (DOO) als een essentieel aspect van de onderwijsvernieuwingen binnen de medische vervolgopleidingen. Daarom heeft de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) uitgangspunten geformuleerd voor de realisatie van het DOO. Deze uitgangspunten vormen de basis voor de visie DOO van het MUMC+.

  • Een goede medische specialist kan natuurlijk goed medisch handelen. Maar er komt meer bij kijken om een goede medisch specialist te worden. Een medisch specialist moet immers ook beschikken over generieke competenties. Hierbij wordt gedacht aan de generieke competenties van de zogenoemde CANMeds-rollen: communicatie, samenwerking, organisatie, maatschappelijk handelen, kennis en wetenschap, en professionaliteit.

    Binnen het MUMC+ beoogt het DOO-programma de artsen (niet) in opleiding tot specialist te stimuleren en te faciliteren bij de (verdere) ontwikkeling van deze generieke competenties. Binnen de OOR ZON is afgesproken dat iedere AIOS minstens twee DOO-punten per kalenderjaar verdient. Dit staat gelijk aan een tijdsbelasting van twee dagdelen per jaar. Het aanbod van het DOO-programma kun je hier vinden. 

    Een A(N)IOS hoeft zich niet te beperken tot het DOO-aanbod van het MUMC+. Naast het verkrijgen van DOO punten via de MUMC+ DOO trainingen zijn de punten te verkrijgen middels:

    • Het deelnemen aan 6 pluslunches per jaar
    • Bestuursfuncties in het algemeen (zoals voorzitter van de AAV)
    • Deelnemen aan congressen (zoals het MMV congres, NVMO congres en doelmatigheidscongressen)
    • Het deelnemen aan DOO trainingen in andere ziekenhuizen

    Als een A(N)IOS kan aantonen dat op een andere manier aan de generieke competenties is gewerkt (denk bijvoorbeeld aan een bestuursfunctie), dan kan via de OOR ZON-account een zogenoemd projectvoorstel worden ingediend. Hierin wordt aangegeven welke activiteiten zijn ontplooid, wat de tijdsbelasting hiervan was, en welke generieke competenties daarmee zijn (verder) ontwikkeld.  Vergeet niet om bij de aanvraag de data van aanwezigheid te benoemen. Dit projectvoorstel wordt vervolgens beoordeeld door de stuurgroep DOO / DocProf.

Docentprofessionalisering (DocProf)
De medisch specialisten in een opleidingsgroep leiden basisartsen op tot medisch specialist.  Om dat opleiden effectief en efficiënt te kunnen doen, dient een medisch specialist te beschikken over onderwijscompetenties. Hierbij kan worden gedacht aan competenties op het vlak van de didactiek en de organisatie van onderwijs. Het Centraal College Medische Specialismen (CCMS) heeft middels een kaderbesluit bepaald dat de medisch specialisten van een opleidingsgroep periodiek en actief op basis van geaccrediteerde opleidingsactiviteiten deze onderwijscompetenties ontwikkelen en onderhouden.

Binnen het MUMC+ dienen medisch specialisten zich conform de landelijke richtlijnen van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) minimaal 1 maal per 5 jaar een geaccrediteerde opleidingsactiviteit te volgen. De opleidingsactiviteit kan een training zijn uit het Docentenprofessionalisering (DocProf)-programma van het MUMC+ of een training uit het landelijk opleidings-geaccrediteerde aanbod. Daarnaast kunnen andere opleidings-geaccrediteerde activiteiten ook hieronder vallen (denk aan bijvoorbeeld deelname aan het MMV- en NVMO-congres).  Het aanbod van het MUMC+ (en de FHML) kun je hier vinden.

Profilering: Doelmatigheid 
Naast het leveren van de beste zorg hebben medisch specialisten de verantwoordelijkheid om doelmatige zorg te leveren. Dit betekent dat we de 'zorgeuro' zo goed mogelijk proberen te besteden. De OOR ZON heeft, ondersteund door diverse partijen in het veld -waaronder De Federatie Medisch Specialisten, CGS en het Ministerie van VWS- het thema 'Doelmatigheid' hoog op de agenda gezet als zijnde 'Profielthema'. Gedurende lange tijd hebben zich vele ambassadeurs met diverse initiatieven bezig gehouden, ook vanuit het Maastricht UMC+. 

Benieuwd? In het rapport 'Doelmatigheid van zorg: een onderscheidende competentie voor (toekomstige) medisch specialisten' lees je er meer over. 

Sluit de enquête